Arhivele CNSAS

Religia si Securitatea in Arhivele CNSAS

Carmen Chivu, Mihai Albu, Adevarul literar si artistic, Nr. 887, 5 septembrie 2007

Libertatea gandirii, a constiintei si a religiei era stipulata clar in Constitutiile din 1948, 1952, 1965, precum si in Pactul international privind drepturile civile si politice, in vigoare in Romania din 1974. Vom prezenta mai jos cateva fragmente care ilustreaza modul in care libertatea religioasa era „respectata”, cum interveneau Securitatea si Departamentul Cultelor in viata cultelor, inclusiv in cadrul alegerilor interne a liderilor religiosi.

Va comunicam ca, in perioada 20.02-04.03.1984 urmeaza sa aiba loc adunarea generala electiva pentru alegerea unor delegati cu drept de vot la Congresul cultului din luna aprilie a.c. in locul numitilor J. (nota 1) , U. si G., care sunt cunoscuti cu o atitudine recalcitranta si protestatara, nefiind acceptati de ! catre De partamentul Cultelor.
Cu prilejul adunarii generale din anul 1982 au fost alesi din partea comunitatii H. ca membrii in Consiliul Executiv al Uniunii Baptiste, pastorii Z., G. si A., iar ca delegati la congres, pastorii S., X., K., S., persoane cunoscute cu o atitudine loiala.
Fata de cele de mai sus este necesar sa intreprindeti urgent masuri specifice pentru:
– prevenirea alegerii in locul numitilor J., U. si G., a altor elemente cunoscute cu atitudine anarhica, protestatara si neloiala statului nostru;
– cunoasterea starii de spirit in randul credinciosilor din comunitatea H., a opiniilor cu privire la delegatii care participa la congres si persoanele propuse a fi alese in conducerea cultului;
– semnalarea cu operativitate si prevenirea actiunilor elementelor recalcitrante si protestatare vizand influentarea delegatiilor la congres pentru a-i alege pe ei sau legaturile lor; organizarea de grupuri care sa faca agitatie in scop de intimidare; difuzarea de zvonuri, memorii si proteste prin care sa calomnieze delegatii cu pozitie loiala; deplasarea la Bucuresti la locul tinerii congresului etc;
– cunoasterea activitatii cetatenilor straini (emisari) care in perioada premergatoare adunarii generale de la comunitatea H. si a congresului, ori in timpul desfasurarii lor, se afla in tara, in scopul prevenirii unor actiuni de incitare a elementelor recalcitrante si protestatare;
– prin reteaua informativa din randul delegatiilor comunitatii H. la Congresul cultului, cat si prin inspectorul judetean al Departamentului Cultelor, se va actiona pentru alegerea in organele de conducere a Uniunii baptiste, a unor persoane cunoscute cu atitudine pozitiva.
In perioada desfasurarii lucrarilor adunarii generale de comunitate, a Congresului cultului, rezultatul masurilor de prevenire si informatiile mai deosebite se vor raporta cu operativitate la Dir. 1 – Serv. IV.” (nota 2)
O metoda veche, dar apreciata si folosita de catre Securitate era si binecunoscuta „Divide et impera”, precum si „romanescul” aruncat cu noroi ca oricum ramane o pata.
„La data de 24.09.1981, J. si H. Au fost hirotoniti ca pastori, fara aprobarea Departamentului Cultelor si a cultului. Dupa hirotonire, organizeaza diverse actiuni, unde antreneaza tineretul, dupa programe zilnice la biserica, intre orele 18-22. Cu tineretul scolar care provine din familii de baptisti, pe timp de vara organizeaza asa-zise tabere de recreatie, unde le face program religios de studiu, conduse de anumite persoane desemnate de el. /…/
J. obisnuieste sa organizeze deplasari cu corul bisericii, compus din 120 persoane, la diferite biserici din judetul G. si alte judete ca, T., D., O. etc. Deplasarile le efectueaza cu autoturismele personale ale credinciosilor, plecand in coloana de cate 25-30 masini, iar cand ajung in localitatea respectiva, prin prezenta lor se face o adevarata manifestare religioasa. /…/ Concomitent vom actiona si noi impotriva lui, in vederea prevenirii si neutralizarii activitatii ostile pe care o desfasoara.”
„In vederea anihilarii activitatii anarhice a numitului J. am actionat in directia discreditarii si ridiculizarii lui fata de colaboratorii sai mai apropiati si fata de masa de credinciosi. Astfel, cunoscand faptul ca este un tip orgolios, avid dupa functii de conducere in cult, precum si avantaje banesti, prin mijloace ale muncii am adus la cunostinta unor baptisti, aspecte certe ale faptelor sale. Sesizandu-se conducerea Comunitatii baptiste, aceasta a luat atitudine impotriva lui J., in fata adunarii credinciosilor de la biserica din Z., unde, de asemenea, cel in cauza a provocat o serie de disensiuni si dezbinari in randul baptistilor. /…/ Ca urmare a masurii intreprinse de noi, prestigiul lui J. a scazut in masa de baptisti, iar el, tot mai des, isi exprima ingrijorarea pentru situatia lui de viitor in cadrul comunitatii.

J. in prezent este cercetat si de organele procuraturii, fapt ce deranjeaza, determinandu-l sa-si caute sustinatori la Uniunea Baptista, apeland si la relatiile sale din Bucuresti si din strainatate.”

„Informatiile obtinute in ultima perioada in cadrul problemei baptiste atesta faptul ca intre cei doi lideri ai Comunitatii H., respectiv J. si H., exista suspiciuni reciproce, indeosebi din partea celui dintai, in sensul ca iar fi subminata autoritatea in randul credinciosilor. /…/

In vederea compromiterii sale, se vor intreprinde urmatoarele masuri:

1. Cu prilejul contactarilor lui H. in mod discret si subtil se va acredita ideea ca J. isi intensifica activitatile de discreditare si subminare a lui H., urmarind ocuparea functiei acestuia si contracararea infl uentelor exercitate de K. la reintoarcerea din S.U.A. Se va sublinia si se va accentua pe faptul ca J. intentioneaza sa urmeze studii teologice pentru a deveni un contracandidat al lui H.

2. Se va actiona pentru a trezi suspiciunile lui J. in ceea ce priveste activitatea in cadrul Bisericii, faptul ca e mai activ decat H., care a imbatranit si nu mai depune acelasi interes si daruire in ceea ce face. /…/”
chiar daca actiunile pe linie religioasa a celor doi au continuat, atat impreuna, cat si separat, samanta neincrederii a fost sadita…
Nota 1 – Pentru protejarea datelor cu caracter personal nu s-au folosit initialele reale.
Nota 2 – Arhiva C.N.S.A.S., Fond Informativ, dosar nr. 161.888

Dă clic pentru a accesa 2007-09-05-6.pdf

4 comentarii

  1. Eduard Teodorescu said,

    „In vederea compromiterii sale, se vor intreprinde urmatoarele masuri:

    1. Cu prilejul contactarilor lui H. in mod discret si subtil se va acredita ideea ca J. isi intensifica activitatile de discreditare si subminare a lui H., urmarind ocuparea functiei acestuia si contracararea infl uentelor exercitate de K. la reintoarcerea din S.U.A. Se va sublinia si se va accentua pe faptul ca J. intentioneaza sa urmeze studii teologice pentru a deveni un contracandidat al lui H.

    2. Se va actiona pentru a trezi suspiciunile lui J. in ceea ce priveste activitatea in cadrul Bisericii, faptul ca e mai activ decat H., care a imbatranit si nu mai depune acelasi interes si daruire in ceea ce face. /…/”
    chiar daca actiunile pe linie religioasa a celor doi au continuat, atat impreuna, cat si separat, samanta neincrederii a fost sadita…”

    Aici nu e vorba de mintea unor simpli securisti, ci chiar de uneltirile diabolice de fiecare zi, ora, ceas, minut si secunda ale lui Satan. El se folosea atunci doar de mintea acelor oameni cu suflet vandut, ca si de cea a oricarui medium spiritist… Dar lui nu ii trebuie neaparat o institutie numita „Securitate” ca sa isi poata duce „sarcinile” la indeplinire. Daca azi nu mai exista oficial acel aparat represiv, tipic unei oranduiri bazate pe dictatura, nu inseamna ca acele probleme dintre crestini au disparut acum. „Ceva” asemanator Securitatii tot mai exista si azi , si „umbla” in continuare nestingherit printre noi. Se poate numi de exemplu, „dreptul la slobozenie spirituala”, „drept la libera exprimare”, „dreptul la opinie proprie” sau altceva de felul acesta. Satan se foloseste cu iscusinta de orice context favorizant care ii poate sprijini tactica sa distructiva. Cateva astfel de contexte: lipsa de dragoste frateasca, lipsa rugaciunii, lipsa smereniei, lipsa sinceritatii. Pe fondul oricaror carente spirituale de acest tip, se creaza intre noi din nou un soi de „Securitate”, cu cel putin acelasi caracter diabolic-distructiv ca si Securitatea comunista, o institutie sumbra a carei demersuri nu ar fi avut nici un succes daca intre frati ar fi existat dragostea lui Cristos, o dragoste care nadajduieste totul, crede totul si chiar sufera totul, adica sufera orice dezavantaj creat de sau prin slabiciunea celuilalt. Daca nu veghem asupra starii noastre de pocainta, putem indeplini chiar si astazi, poate fara sa ne dam seama, o misiune asemanatoare securistilor de ieri. Cu deosebirea ca daca ei chiar nu stiau de ce duh sunt manati, noi ar trebui sa ne dam seama totusi cand ni se intampla… Sau?

  2. barzilaiendan said,

    Draga Eduart, Cred ca ai pus punctul pe i! Ai perfecta dreptate.

  3. Danut said,

    Daniel,
    A aparut deja la Polirom cartea doamnei Chivu din care este extras acest text. Iata link-ul:
    http://www.polirom.ro/catalog/carte/cultele-din-romania-intre-prigonire-si-colaborare-2759/
    Danut

  4. florian said,

    Draga Eduard,
    Salutare, ” cand institutia biserica inceteaza sa mai fie prigonita, chiar atunci ea incepe sa se corupa” . ( ). Nu am „tupeu” sa spun ca vremurile prigonirii sunt de dorit , eu triesc in America ,cum stii, Dar dau dreptate prietenului meu evreu crestin din Basarbia noastra care mi-a spus.
    ” Cand esti in padure cu un lup vestit di rau, apoi toti iepurii sunt mai sanatosi” (fg)

Lasă un comentariu